آوند کشت


افزایش جمعیت و نیاز روزافزون جامعه به محصولات خوراکی و انگیزه های اقتصادی دست اندرکاران تولید باعث شده که همه منابع تولید با هرگونه آثاری به کار گرفته شود و توجهی به تبعات زیست محیطی آن نشود. جمعیت زیاد و کمبود وقت مناسب و کثرت اطلاعات متاسفانه فرصت لازم را برای افراد جامعه فراهم نمی کند که از نظر زیست محیطی در مصرف محصولات خوراکی خود اندیشه کنند که چه بر سر آنها می آید، به این منظور در چند ساله اخیر موضوع تامین نیازهای جامعه از طریق توسعه پایدار به شدت در حال پیگیری است و طبیعتاً کشور ما هم نمی تواند از این مساله جدا باشد و باید روش های گوناگون دفع آثار زیانبار حاصله از تولیدات کشاورزی را به هر شکل در دستور کار خود قرار دهد. در شیوه تولیدی که در این مکتوب به آن اشاره می شود، مصرف سموم و کودهای شیمیایی و آب مصرفی به حداقل می رسد و از مصرف فاضلاب های شهری و صنعتی و آلودگی های فلزات سنگین و میکروبی در آن خبری نیست. همچنین آثاری از مگس ها و پشه های خاک گلدانی یا بوی تعفن وجود نخواهد داشت.

ادامه نوشته

باز در خاطره‌ها یاد تو، ای رهروِ عشق

شعله سرکش آزادگی افروخته است

یک جهان بر تو و بر همت و مردانگی‌ات

از سر شوق و طلب، دیده جان دوخته است

نقش پیکار تو در صفحه تاریخ جهان

می‌درخشد، چو فروغ سحر از ساحل شب

پرتوش بر همه کس تابد و می‌آموزد

Five Treasure plant

اگر در حیاط خانه یا آپارتمان تان باغچه کوچکی دارید، پیشنهاد می کنم برای یک بار هم که شده، گیاهان دارویی در باغچه تان بکارید تا علاوه بر زیبایی و طراوت، از خواص دارویی آنها هم بهره مند شوید.... خیلی از گیاهان دارویی را می شود در محیط زندگی شهری؛ مثلا توی حیاط، روی پشت بام، تراس، بالکن و حتی بعضا در داخل منزل و پشت پنجره های پرنور کاشت. با کمی حوصله و صرف اندکی هزینه، داخل گلدان های قابل حمل یا جعبه های چوبی، امکان کاشت وجود دارد. کاشت این گیاهان از دیرباز در باغ ها و باغچه های منازل ایرانیان مرسوم بوده ....
ادامه نوشته

خسارتهاي علف هاي هـــــــــرز



علفهای هرز اجزای مهم اکوسیستمهای زراعی هستند که به منظور استقاده بیشتر و یهتر از منابعی مانند : خاک، آب، مواد غذایی و نور با گیاهان زراعی به طور مستقیم و غیر مستقیم رقابت نموده و کمیت و کیفیت محصول را در اکثر موارد کاهش میدهند.

ادامه نوشته

سبزي هاي دشمن سرطان را بشناسيم

هیچ غذای واحدی نمی تواند خطر سرطان را در ما کاهش دهد اما ترکیب صحیح غذاها و بسیاری از میوه ها و سبزی ها می تواند در پیشگیری از سرطان بسیار موثر باشند.

مبارزه با سرطان با رنگ ها!
میوه ها و سبزی ها سرشار از موادمغذی ضدسرطان هستند و هر چه رنگ آنها متنوع تر باشد حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. این غذاها می توانند به کاهش خطر سرطان کمک کنند و تاثیر آنها با حفظ تعادل وزن افراد دو برابر می شود.خطر سرطان هایی مثل کولون (روده بزرگ)، مری و کلیه ها با مصرف میوه و سبزیجات رنگی کاهش چشم گیری پیدا می کند. سعی کنید روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزی بخورید.

ادامه نوشته

فهرست سبزيجات ايران

به گیاهان علفی یکساله که از همه قسمتهای آن بدون تغییر و تحول به صورت خام استفاده می شود.

سبزیجات را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

ـ سبزیجات میوه ای

ـ سبزیجات ساقه ای

ـ سبزیجات غده ای

ـ سبزیجات برگی

ـ سبزیجات پیازی

ـ کلم ها

ادامه نوشته

شاه توت


درخت شاه توت را بومی ایران وترکیه می دانند. درختی است به ارتفاع 4 تا 10 که به حالت طبیعی به ارتفاع 20 متر نیز می رسد
. رنگ پوست آن قهوه ای تا قهوه ای سیر ولی شاخه هایش تا اندازه ای سبز روشن و با دانه دانه های فراوان روی پوست آن است جوانه هایش نسبتاً قوی و کلفت ( قویتر از جوانه های درخت توت سفید) و براق به شکل بیضی مخروطی و به رنگ قهوه ای بنفش هستند. طول برگهایش 7 تا 18 سانتی متر و عرض آن حدود 8 سانتی متر است فرم آنها بیضی تا قلبی شکل با حاشیه ای دندانه دار ونوک تیز و کوچک هستند. برگها در سطح بالایی سبز تیره رنگ بوده و تعدادی مونیز رویشان دیده می شوند. سطح پائینی آن سبز روشن با موهای زیادتری هستند طول دسته برگ حدود 2 سانتی متر و کمی کلفت با موهایی نسبتاً زیادتر از برگ است از برگهای توت سیاه ( شاه توت) در پرورش کرم ابریشم استفاده نمی کنند چون کرمها باخوردن مقدار زیاد آن بیمار شده اسهال می گیرند و تلف می شوند. گل نر کوتاه و کلفت و به رنگ سبز تیره است گل ماده از گل نر هم کوتاهتر است. گوشت میوه ها از دیواره گلها بوجود می آیند که رنگ آنها قرمز تیره یا آبی سیاه می شود. تنها کمی قبل از افتادن از درخت قابل خوردن می شوند. چون تا کمی پیش از رسیدن مزه ترشی دارند که برای خوردن جالب نیستند. زمان گلدهی آن معمولاً اردیبهشت ماه است. میوه های شاه توت را خشک نمی کنند و تنها به صورت تازه مصرف می شوند. درخت شاه توت اغلب پررشدتر و بلندتر از درخت توت سفید است. درخت شاه توت تا ارتفاع 1500 متر از سطح دریا و بیشتر هم می تواند بخوبی رشد کرده و میوه بدهد. تذکر: دو نوع توت سیاه وجود دارد یکی درست مثل توت سفید بوده که تمام خواص و شکل و فرم آنرا دارد و حتی مزه اش هم مانند توت سفید شیرین بوده تنها رنگش سیاه است. این توت و درختش در ایران نادر است. نوع دیگر که نه تنها در از لحاظ رنگ میوه با توت سفید شباهتی ندارد بلکه مزه اش هم با آن بکلی فرق داشته و در اغلب نقاط ایران بنام شاه توت معروف و در یزد توت سیاه و درهمدان توت شرابی نامیده می شود.
ادامه نوشته

چمن

چمن در لغت به معنی سبزه زار، مرغ زار و زمین سبز و خرم می باشد. چمن بیشترین نقش را در تصفیه و کاهش آلودگی هوا در محیط های شهری برعهده دارد. یکی از عوامل مهم در کاشت و داشت موفق چمن استفاده از مقدار مناسب بذر در واحد سطح می باشد که رعایت نکردن این مهم علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف (مخصوصا در سطح وسیع) مشکلات و مسایل جانبی ازجمله رقابت علف های هرز با گیاه اصلی، تراکم بیش از حد گیاه در واحد سطح و رقابت آنها با یکدیگر و حمله آفات و امراض به گیاه را به دنبال خواهد داشت. کیفیت بذر در میزان بذر مورد کاشت موثر می باشد. واضح است که بذور با درصد خلوص و قوه جوانه زنی کمتر، گیاهان کمتری در واحد سطح تولید خواهند کرد و در نتیجه مقدار بذر مورد نیاز در واحد سطح بیشتر خواهد شد. همچنین به علت این که گونه های مختلف در اندازه و وزن بذر تفاوت دارند در نتیجه مقدار بذر مورد کاشت آنها هم متفاوت است.
ادامه نوشته