دفترچه عقاید

هر روز دنیا را با تازگی آن روز میبینم.

دفترچه عقاید

هر روز دنیا را با تازگی آن روز میبینم.

بچه ها بچه ها! امروز یه چیز جدید فهمیدم.

دیدید همه شاعرا کلی شعر گفتن از پاییز و فصل عشاق؟ الانم که نیمی از وبلاگستان از رسیدن فصل عشاق نوشتن... خوب می دونیم که قشنگی های این فصل و قدم زدن زیر نم نم بارون(البته اگه بیاد) و راه رفتن روی برگ های خشک شده و صدای خش خش اونا همه و همه مختص عاشقاست.

و از اونجایی که احتمالا همه ما حداقل یک بار!!! تو زندگیمون عاشق شدیم می دونیم که عشق با چه دلهره هایی و استرس هایی و بعضا رنج هایی و افسردگی هایی همراهه.

اما امروزه طب سنتی اومده با دلالیل علمی گفته که شاعرا همچین بی راه هم نمی گفتن ها...

حالا چه طوری؟ عرض می کنم خدمتتون!

همه کائنات و هر چی که در اطراف ما وجود داره حتی بدن انسان از 4 عنصر اصلی یعنی آتش، هوا، آب و خاک تشکیل شده و هرکدوم از این عناصر نسبت های مختلفی از گرمی، سردی، خشکی و تری دارند. همچنین ترکیب این 4 عنصر یه کیفیتی رو به اسم" مزاج" به وجود میاره. مزاج  به 9 دسته تقسیم میشه که مهمترین اون ها مزاج های غیر معتدل مفرد و مرکب هستند. مزاج گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و سرد و خشک جز مزاج های غیر معتدل مرکب به حساب میاد که معمولا تاکید حکیمان طب سنتی روی این دسته از مزاج هاست.

حتما تا حالا شنیدین که می گن مثلا طرف طبعش گرم یا سرده؟ منظور از طبع همون مزاج هست. حالا شما فک کنیید علاوه بر اینکه هر آدمی مزاج مختص خودش رو داره؛ اعضای بدن انسان، فصل های مختلف، اقلیم ها، جنسیت(مذکر و مونث) و حتی رده های سنی مختلف هر کدوم مزاج(طبع) مخصوص خودشون رو نیز دارن.

به طور مثال معده و تمام اندام ها و بافت های اطراف اون طبع گرمی داره که این گرما سبب واکنش های شیمیایی و در نهایت منجر به هضم غذا میشه.

حالا این آقایون و خانوم های محقق اومدن گفتن که طبع یا مزاج فصل پاییز سرد و خشکه که از علایم این نوع از مزاج در فصل پاییز خشکی پوست و اگزما، وسواس و در نهایت افسردگیه. حالا منظورشون افسردگی حاد و مزمن که مسلما نیست ولی همین قدر که یهو دل آدما میگیره و ناخود آگاه بغض می کنه و گاهی هم احساس بی هدفی داره بدونید و آگاه باشید که از علایم این فصله پس به خودتون امیدوار باشید.

پ.ن1 راست یا دورغش پای کسایی که این نظریه رو دادن، من بیگناهم. این جور که آقاهه می گفت بحث مزاج ها خیلی خیلی پیچیده اس. خود من تا قبل از این فکر می کردم که مزاج ها به همین جا ختم می شن اما دیدم که زهی خیال باطل. منم اینجا فقط خلاصه ای از اونا رو گفتم.

پ.ن2 متاسفانه علایم سرماخوردگی در خودم مشاهده می کنم. برم ببینم این طب سنتی چی تجویز می کنه بلکه یه خورده شیر فلکۀ مَماخم!! بسته بشه.



 

نظرات 10 + ارسال نظر
بسامه جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:08 ب.ظ http://tangooo.persianblog.ir/

پس چرا من عاشق پاییزم؟؟ اصلا این تم غم پاییز رو دوست دارم...
مازوخیسم دارم نه؟؟؟؟

نه عزیزم این حرفا چیه؟
به هر حال نظریه اونا هم عمومیت که نداره بالاخره باید یه جاهایی هم استثنا قائل شد دیگه!

سیندرلا جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:54 ب.ظ http://cinderellla.blogsky.com/

من که کلا گرمم چون محصول تابستونم.

بر عکس من...

کیانادخترشهریوری جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:48 ب.ظ

خوب شد میخواستم خودمو معرفی کنم به دیوونه خونه! بس که افسرده شدم!

این حرفا رو نزن کیانا...بالاخره اینم می گذره.

ماجراهای مریمی شنبه 15 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:56 ب.ظ http://merrymiriam.persianblog.ir/

جالب‌ه. کاش من بفهمم چرا زمستونا کلا منجمد میشم و دست‌م به هیچ کاری نمیره

وااااای دقیقا منم همین طورم اینقدر که سرماییم

ابراهیم دوشنبه 17 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:48 ب.ظ http://www.namebaran.blogfa.com/

دکتر شدی ها
دیگه باید مطب بزنی
این محقق ها هم کار رو زندگی ندارن هی می خوان یه چیزی بفهمن

آره دیگه دکتر شدم تازه اونم از نوع عَلَفی

حسین پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:17 ب.ظ http://flynn.persianblog.ir/

والا پاییز من رو افسرده نمیکنه بهم آرامش میده اساسی

پس خوش به حالتون...

سما پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 07:31 ب.ظ http://samaiiii.blogfa.com/

امیدوارم اگه نیستی همیشه سلامت و خوشحال باشی دوستم

مرسی دوستم. منم برات کلی آرزوهای خوب خوب دارم

سیندرلا جمعه 21 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:11 ق.ظ http://cinderellla.blogsky.com/

دلمون برات تنگ میشه.زود بیا.

منم دلم برات تنگ میشه عزیزم

ابراهیم شنبه 22 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:18 ق.ظ

رفتی مرخصی
خوش بگذره

اتفاقا بر عکس...سرم خیلی شلوغه

ابراهیم چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:12 ب.ظ http://www.namebaran.blogfa.com/

سلام
گفتیم برگشتید و مطلب نوشتین اما مثل اینکه ضایع شدم

به زودی انشالا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد