دفترچه عقاید

هر روز دنیا را با تازگی آن روز میبینم.

دفترچه عقاید

هر روز دنیا را با تازگی آن روز میبینم.

خواستگاری

یه سوالی دارم که مخاطبم هم آقایون هستن هم خانوم ها. خواهشا هر کی هم گذری از اینجا رد شد نظرشو بگه لطفا.
 چون همیشه و در همه جا قاعدۀ لِدیز فِرست باید رعایت بشه! پس از اول از بانوان محترم سوالم رو می پرسم:

دختر خانوم های مجرد اگر برای شما خواستگاری بیاد و اونا اصرار داشته باشن که جلسه اول یه مراسم زنونه ای باشه بدون حضور پسر!!! شما چی کار می کنید؟ قبول می کنید؟ این مدل خواستگاری رو می پسندید؟ اگه آره به چه دلیل؟ و اگه هم جوابتون منفیه چرا نه؟

خوب من خودم به شخصه مخالف 100% این نوع خواستگاری هستم. حالا چرا؟

اولا چون مثل این می مونه که مادر اون پسر بره مغازه برای پسرش لباس بپسنده، برای دفعه بعد پسرش رو ببره تا ببینه اون لباس اندازش هست یا نه؟

دوما هم این وسط نظر دختر و خانواده اش یعنی کشک. یعنی در درجه دوم و سوم اهمیت قرار داره. کلا که توی ایران و جو جامعه ما خواستگاری یه طوری شده که دختر باید انتخاب بشه و همین مسئله هم امر رو برای آقایون مشتبه کرده که خوب حالا این دختر نشد دختر بعدی من که تا دلم بخواد حق انتخاب دارم!!!

سوما هم این نشون میده که اون پسر یعنی هنوز هیچ اراده ای در تصمیم گیری برای زندگی خودش نداره که اول از همه مادرش رو می فرسته جلو؟؟؟ مخصوصا که اگر طرف 35-36 سالش هم باشه، دیگه این مدلی خواستگاری رفتن که اول مادرم بره بعدا خودم، خیلی براش اُفت داره؟ نداره؟

حالا شما آقایون! اگه بخواهید خواستگاری برید جلسه اول هم خودتون تشریف می برید؟ اگر نه دلیلتون برای نرفتن چیه؟


منتظر نظراتتان هستم.


نظرات 25 + ارسال نظر
بسامه شنبه 18 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:41 ب.ظ

تو تبریز که کلا باید اینجوری باشه... یعنی اولین جلسه معمولا بدون پسر هست که من حالم به هم می خوره... برای جلسات بعد پسر رو می برن... که البته کم کم داره برچیده میشه و جلسه اول رو پشر رو هم می برن..
من که کلا مخالف ازدواج سنتی هستم...

بهتره به جای ازدواج سنتی بگیم خواستگاری سنتی...

هبه رضوی یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:37 ق.ظ http://www.hebeyerazavi.blogfa.com

من مخالف اینم که پسر جلسه اول نیاد
ولی میشه این طور برداشت کرد که میخوان پسر نیاد که نکنه چشم و دلش پیش دختر گیر کنه
ولی خیلی جاها رسم دارن که عکس پسر رو نشون میدن
یا خیلی جاها خود پسر رو هم میبرن
ولی زیاد سخت نگیر
بذار بیان

دیگه بدتر...کسی که اینقدر می ترسه پسرش با یه بار دیدن دختر چشم و دلش گیر کنه پس هیچ وقت هم بعدا به پسرش اجازه ابراز علاقه به زنش رو نمی ده.
ممنون از نظرت دوست جدید

کیانادخترشهریوری یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 01:37 ق.ظ

خب من نمیتونم این مدل خواسنگاری رو بپذیرم.

منم همین طور کیانا. اصلا خونم به جوش میاد

مرجان یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:05 ق.ظ

مخالفم که جلسه اول آقا پسر نباشه و کاملاً با دلایل شما موافقم. می ترسم بعد ازدواج هم مامانش بیاد بجای پسرش در مورد زندگی من حرف بزنه

آره دیگه دقیقا مشکل همین جاست...
ممنون از نظرت دوست جدید

هلال یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:27 ق.ظ http://hiiilal.blogfa.com/

100 درصد بات موافقم و من اصلا قبول نمی کنم...مگه من عروسکم که بیان ببینن و برن...اومدیمو من بعد از پسره خوشم نیومد اون وقت چرا باید 2 بار اینارو تحمل کنم و خانوادم تو زحمت بیوفتن??!!!
من از اونایی که جلسه اول می خوان خوونه بیان خواستگاری هم بدم می یاد دیگه چه برسه پسره رو هم نیارن! یا ابوالفضل...چه پـــــروئن مردم!!!
جلسه اول فقط خود دختر و پسر اونم بیـــــــرون!!
یکی از مهمترین دلیل هایی که من از اقای ایکس خوشم اومد این بود که خودش تنهایی اومد سر قراری که بیرون گذاشته بودیم حتی مامانشم نیومد! حتی خودش به من زنگ زد...مامان ها فقط یه شماره رد و بدل کردن...یعنی من اصلا تا 3-4 جلسه مامان باباشو ندیده بودم!
این هم نشون میده که چه آدم مستقلیه و هم اینکه مامانش چقدر روشنفکره...
راستی چرا تو این ایران وقتی میرن خواستگاری فکر میکنن اومدن عروسک بخرن؟؟!!! متنفرم از این سنت های مسخــــــــــــــره!

دقیقا من نظرم اینه که چرا باید دوباره کاری بشه.هم خودشون رو تو زحمت می اندازن هم ما رو.
واسه من خیلی مهمه که طرفم استقلال فکری و شخصیتی داشته باشه. اصلا هیچ نداشته باشه هاااا ولی شعور و استقلال رو داشته باشه.

آنیل یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:19 ب.ظ http://chagchag.persianblog.ir

از این مورد زیاد پیش میاد متاسفانه..... واسه خواهرای منم که گاهی میخواستن جلسه اول پسر رو نیارن مامان من تو تلفن میگفت لطفا با آقا پسر تشریف بیارید......اگه قبول میکردن که هیچ، ولی اگه دلیل و توجیه بیخود میاوردن ما بهشون میگفتیم به سلامت!

این جور افراد دو مدل هستن ، یا مامان پسره دور افتاده برای خودش و هرروز یه خونه ای میره بدون اینکه پسره خبر داشته باشه!....
یا اینکه میخوان در درجه اول خودشون دختر رو بپسندن و قشنگ مورد بررسی قرار بدن

نه تو این مورد پسره خودش خواسته که اگه کسی دختر مجرد میشناسه بهش معرفی کنن.

بسامه یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ب.ظ

حالا خونت به جوش نیاد... بزار من یه چیزی بگم یه خرده بخندی... خود من که کلی حال کردم...
یه بار یه خواستگاری داشتم از این خواستگار سریشهای بیشعور که ادم برای از سر باز کردنشون نذر می کنه...
بعد مامان اوشون اومده بودن و پسندیده بودن... بعد فکر کن از این خانواده های فوق سنتی... یعنی اصن گیامتتتتتت بعد پسره خودش عسلوییه بود قرار بو هفته بعدش بیاد... منم که می دونی با یه مادربزرگ سنتی زندگی می کنم که کل امورات خونه دست ایشونه...
بعد مادره زنگ زده بوده به خانم والده که اجازه بدیدن بسامه با پسر من و خواهرش برن بیرون با هم حرف بزنن...(تو فرض کن من در کنار خواهره قرار بود حرف بزنم و از توقعاتم بگم.. فک کن در اون لحظه چند نفر به یه نفر..)...این مامانه هم به خیال خودش کلی روشنفکر بازی دراورده بود که می زاشت پسرش و من با هم حرف بزنیم هااااا
بعد خانم والده هم بسیار شیک می گه چرا بیرون؟؟ اقا پسرتون تشریف بیارن خونه ما در خدمتشون باشیم.. هم راحت هستن و اینکه کسی مزاحمشون نمی شه...

هاهاهاها... یعنی رسما مامانه رو کرده بود تو فاضلاببببب.. هنوزم که هنوزه یادش می افتم جیگرمممممم خنک میشه...

ای ول خانوم والده... خیلی خوب جوابشونو دادن
من می گم اصلا چرا همه تعیین تکلیفا باید از طرف اونا باشه؟ خوب بابا جان خانواده دختر هم بالاخره نظری دارن برای خودشون آخه!!!!
بالاخره اومد خونه حرف بزنین یا نه؟

سما یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:40 ب.ظ http://samaiiii.blogfa.com/

منم کاملا باهات موافقم انگار با این روش میرن خرید که اول باید بپسندن بعد شازدشونو میارن... من تا حالا یه بار اونم با تهدید مامان زیر بار همچین حرف زوری رفتیم که تو خود مجلس هی به مامانم اشاره میکردم نه

شازده!!!!
می دونی چیه؟ من بیشتر از خود پسره با این سن و سال و اینکه پزشکه متعجبم.

بسامه دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:41 ب.ظ

نه نیومد...
واقعا نذر کرده بودم برای نیومدنش...
عزیزم حرف حساب که جواب نداره... داره؟

نه نداره

ابراهیم سه‌شنبه 21 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:35 ب.ظ http://www.namebaran.blogfa.com/

سلام
این که خواستگاری نمی شه فقط یه مجلس زتونه هست مگر اینکه دختر و پسر از قبل همدیگه رو دیده باشند و حرف هاشون رو زده باشند و فهمیده باشند که شبیه همند .
من خودم تا الآن که عاشق نشدم و کسی رو نپسندیدم اما این ازدواج رو بیشتر دوست دارم که اول پسر و دختر همدیگه رو بپسندند و بعدش خانواده ها برای مراسم بعدی وارد عمل بشن .
نه مثل پسر عموم که اول پدرش رفته دختره رو پسندیده و بعدش خودش رفته و ده دقیقه باهاش صحبت کرده و گفته به به و ازدواج کردند . البته منظور من از آشنایی و شناخت دختر و پسر با اجازه پدر و مادره ها وگرنه که ممکنه دختر سرش کلاه بره . خلاصه من پسرم و جنس پسر ها رو هم می شناسم .
اما من این ازدواج های سنتی رو می پسندم

سلام
من هم موافق این هستم که آشنایی و شناخت دختر و پسر با اطلاع خانواده ها باشه خیلی بهتره.
ممنون از نظرتون

سمیه چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 12:42 ب.ظ http://royaye-behesht.blogfa.com

به نظر من همون طور که مادر پسره فکر میکنه چون برای پسرش زحمت کشیده باید دختر ایده آل پیدا کنه خانواده من هم حق انتخاب دارن.من خودم چنین موردی داشتم ولی قبول نکردم چون انگار قراره با مادره زندگی کنی نه پسره

وای فک کن همش مادره برای پسرش تصمیم بگیره. اصلا نمی تونم این قضیه رو درک کنم

دختر مجرد چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:38 ب.ظ http://mojaradip-90.blogfa.com

سلام یاسی جان!من بارها با این موضوعی که تو می گی مواجه شدم مادره اومده تنها !بعدش رفته پشت سرش رو نگاه نکرد حتی یه خبر که ما نمی خواستیم واسه همین من تصمیم گرفتم اگه کسی اومد خاستگاری یا اول خودش رو ببینم یا با مادرش حتما بیاد! خدا کنه یه روز این مشکلات فرهنگی جامعه مون حل بشه شاد باشی!

سلام عزیزم!اصلا این جور رفتار کردن یه جور بی احترامیه.
منم امیدوارم عزیزم

سرگردان چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 04:49 ب.ظ http://manosargardani.blogfa.com

سلام!!
من هم مخالفم! و مادرم همیشه به مادری که این پیشنهاد را میدهد میگویند: این حق شماست که دختر را بدون حجاب ببینید! ولی جلسه اول نه! بگذارید اقاپسر هم بیایند همدیگر را ببینند صحبت کنند اگر پسندیدند،در مراحل بعدی!!
اگر بپذیرد می آیند! اگر نه که هیچ!!
چون از کسی شنیدم پسری به خواستگاری رفته و تا بعد از عقد، مادر پسر دختر را نمیبیند ! بعد از عقد متوجه میشوند دختر مشکلی داشته که با دیدن ساده هم متوجه میشدند! (گویا مشکلی پوستی در هر دو دستش) و موضوع به هم میخورد!

سلام! یعنی تمام محسنات دختر رو نادیده گرفته فقط به خاطر یه مشکل پوستی؟
من کسی رو میشناسم که با وجود سوختگی روی صورتش ازدواج کرده و چقدر هم پسره دوسش داره.

مصطفی چهارشنبه 22 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:22 ب.ظ http://goodafghanboy.blogfa.com

قطعاً میریم
چون پای یک عمر زندگی وسطه

بله دقیقا...

مادربزرگی برای تمامی فصول پنج‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:41 ق.ظ http://gilas89.blogfa.com

من مخالفم که اول خانواده پسر بیان چون اگه حتا فرض رو هم بر این بذاریم که بله ما پذیرفتیم که دوماد اندکی دست به عصا رفتار میکنه و قراره اول خانوادش بپسندند با این حال یه نکته جا میفته که
همون طور که خانواده دوماد حق دارن دختر و ببینند خانواده عروس هم حق دارند که پسر رو ببینند
و این که من حتی یه کم توهین میدونم که آدم قبل از این که پسر رو به خانواده دختر نشون بده بره که چی؟ که حالا اول من دختر شما رو بپسندم بعد پسرم میاد؟
نخیر من قبول ندارم و مجرد بودم هم هرگز اجازه ندادیم که همچین خواستگارایی بیان
اما یک نکته
گاهی استثناهایی هست که ادم به خاطر یه سری خصوصیات اخلاقی های خوب پسر و خانوادش میتونه این بخش رو ندید فرض کنه

خوب اگه پسر رو آدم خودش شخصا از قبل بشناس و بدونه خصوصیات اخلاقیش خوبه، خوب آره آدم قبول کنه.
اما اینی که من میگم اتفاقا موقعیت اجتماعی خیلی تاپی هم داشت و معرف هم کلی تعریفشو کرده بود اما وقتی ندیدمش به ریسک کردنش نمی ارزید.

فاسیل جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 02:44 ب.ظ http://www.fasil01.blogfa.com

مشهد هم همینطوره!والبته یکی از دلائلش اینه که طرف اصا نمیدونه کجا داره میره خواستگاری!!!صرفا یه شماره تلفن بهش دادن که مثلا دختر دارن!!
البته من خیلی هم مخالف نیستم که جلسه اول پسر نیاد.به نظر اینطوری و تو اون جلسه بهتر میشه جنس بانوان خانواده پسر رو تشخیص داد و اگه آدم نخواست اجازه ادامه کار رو نده!
تازه دختر هم میتونه نباشه و اگه اعتراضی شد بگه هروقت پسر اومد دختر هم میاد!
به هرحال پسری که سیستم ازدواجش سنتیه و با نظر مستقیم مامانش به نظر من بیش از اندازه تحت تاثیر مادرش هست و بهتره تو این جور سیستما مادرو شناخت و پسرو انتخاب کرد!
البته من خودم ازدواجم سنتی نبوده و اعتقادی هم بهش ندارم اما واقعا سختی کشیدم...خیلی زیاد...

آخه می دونی این طور خواستگاری رفتن یعنی پسندیدن از روی ظاهر.
عزیــــــــزم مهم اینه که الان در کنارهمدیگه هستید

سلام..

وای خیلی خنده داره..منم این مدل و دوست نمی دارم..اصلا چه معنی میده؟؟؟؟؟؟

واقعا اصلا چه معنی می ده؟

دختر اردیبهشت جمعه 24 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ب.ظ

سلام یاسی جان.منم با نظر شما و دوستان موافقم.
حالا فرض کنیم مادره اومد خواستگاری و ایشون از شما خوششون اومد ولی توی جلسه ی بعد پسره از شما خوشش نیاد و بالعکس.
و یا شما از مادر یا پسر خوشتون نیومد
کلا وقت تلف کردنه البته خواستگارهایی این چنینی هستن که به ازدواج ختم میشه ولی من از این مدل خواستگاری به شدت متنفرم

دقیقا وقت تلف کردنه...

سیندرلا پنج‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:31 ق.ظ http://cinderellla.blogsky.com/

والا به نظره منم چرت ترین روش خواستگاریه و باهش الان مخالفم.
فک کن میان از رو پرده و مبلمان خونه دختر و پسند میکنن.
تواردبیل هم اکثرا این رسم تقریبا هست ولی من این مدلی ازدواج نخواهم کرد.

دقیقا سیندی...فقط میان از روی سر و لباس آدم و خونه زندگی تصمیم میگیرن که پسره رو جلسه بعد بیارن یا نه؟

بی نام شنبه 2 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:27 ب.ظ

به نظر من پسر های حالا مرد زندگی نیستن.
پس بهتره اصلا در این باره بحث نکنید.

ولی به نظر من بهتره در مورد همه یکسان قضاوت نکنیم!!!

هاچ زنبور عسل یکشنبه 3 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:32 ق.ظ

جدیدنا قسمت نظر دهیو می بندی
می خوای مجذوبت نشیمخانوم خانوما

مهشاد پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:11 ب.ظ http://mahshadjoon2008.blogfa.com

راستش من خودم با اینجور خواستگاری ها اصلا کنار نمیام.اینکه مثلا از طریق یک واسطه به خانواده پسر معرفی شده باشم و مرحله به مرحله پیش بریم تا برسیم به دیدار پسر.مسخره است به نظر من.من که قرار نیست با مادر و خواهر و عمه و خاله پسره زندگی کنم.قراره با خودش زندگی کنم.قراره خودشو بشناسم

مطمئن باش این جور پسرا یا هنوز خیلی تو دوره قدیم موندن یا اینکه هنوز قدرت تصمیم گیری و استقلال فکری و شخصیتی ندارن!

پَپَل جمعه 8 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:52 ب.ظ http://Www.ma-esfgh.blogfa.com

من نه کاملا مخالفم نه کاملا موافق
به نظر من مجلس زنونه واسه این برگزار میشه که به خانواده دختر بگن پسر ما شرایطش اینه.اعم از تحصیلات و شغل و درامد و...
خانواده دختر هم بگن شرایط دختر ما هم اینه
لزوما هم اینطور نیست که خانواده پسر نپسندن.واسه خواهر خودم پیش اومد که خانواده پسر بعد بار اول که تنها اومدن، زنگ زدن وقت بگیرن واسه مراسم رسمی مامانم ردشون کرد

خوب عزیزم چه کاریه!!! تلفنی هم میشه مشخصات و شرایط رو گفت. نه زحمتی داره نه خرجی!

فاطمه شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:45 ب.ظ http://manism.blogsky.com/

خب منم خودم دخترم و درگیره مساله خاستگارو این حرفا درسته خودم هم حرصم میگیره اما یه جورایی قبول دارم مثلا ما واسه داییمون میرفتن خاستگاری یکی از ملاکاش قد دختر بود چون داییم قدش 198 بود !!
دیگه این همه نمیرفت خاستکاری ببینه دختره قد کوتاس بگه نح مادر جونم میرفت اگه ملاک های اولیه ظاهری رو داشت دیگه داییم میرفت درسته ظاهر همه چیز نیس اما خب بعضیا واسشون مهمه !

خوب عزیزم تلفن رو گذاشتن برای این جور وقتا دیگه. به نظرم بهتره که ملاک های اولیه تلفنی رد و بدل بشه.

دخی ترشیده یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:46 ق.ظ http://torshilite.persianblog.ir/

همون طور که پسر حق داره ببینه و بپسنده دختر هم همین حق رو داره .پس هر دو باید باهم دیده بشن .با نظرت موافقم ولی نمی دونم چرا اینجور ازدواج ها موفق تر بودن حداقل ازدواج هایی که تو فامیل ما اینطوری اتفاق افتاده موفق بوده

نمی دونم والا...چی بگم؟ ولی من نمی تونم خودم رو با این روش راضی کنم. آخه یه جوریه!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد